Mosin

Sportovní, lovecké, "odstřelovačky" a další
Také jednoranné nebo vícehlavňové dlouhé zbraně
Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#16 » čtv 14. kvě 2009, 05:37

Pokračování:

Zkontrolovat mezeru mezi koncem pouzdra závěru a sedlem pažby, která by neměla být větší než 3.5mm, jinak by hrozilo rozštípnutí pažby.

Nedotýká-li se při uzamčení závěru klička o dřevo pažby.

Nesmeká-li se kohout ze zubu spouště. Natáhneme kohout a dlaní poklepeme zezadu na kohout. Kohout by se neměl spustit dopředu.

Spouští-li se plynule kohout ze zubu spouště a chodí-li spoušť hladce. Položíme palec na „klobouček“ kohoutu a přidržujeme ho. Ukazovákem stiskneme spoušť a všímáme si jestli spoušť a kohout nedrhne.

Zkontrolujeme jestli závěr nevyjíždí z pouzdra závěru a drží-li ho záchyt závěru před vypadnutím.

Funguje-li dobře podavač, přidržovač, vytahovač a vyhazovač. Nejlépe vyzkoušíme pomocí školních nábojů které napáskujeme do nábojové schránky a repetírujeme. Náboje by měly jít hladce do nábojové komory, vytahovat a vyhazovat by měly jít taky hladce. Nemáme li školní náboje zkontrolujeme vizuálně vytahovač. Přidržovač nábojů zkontrolujeme zamáčknutím do stěny pouzdra závěrů a opětovným uvolněním. Měl by klást odpor při zmáčknutí a plynule se vracet. Vyhazovač by neměl být zkosen nebo poškozen.

Jde-li závěr hladce vytáhnout z pouzdra závěru při stisknuté spoušti.

Dno nábojové schránky má být dobře drženo ozubem záchytu dna schránky.

Zapadá-li a drží dobře dno nábojové schránky na čepu v přední části schránky.

Je-li mezi pouzdrem závěru a nábojovou schránkou (při pohledu shora do otevřeného závěru) mezera od 1 do 2.5 mm.

Nehýbá-li se hledí do stran (hledím zavikláme do stran) a dobře funguje listové péro pod hledím. Vyzkoušíme tak, že nastavíme hledí na 12 a palcem hledí nadzvedneme a pustíme. Měly by se dynamicky vrátit do původní polohy. Zkontrolujeme taky stiskátka hledí jestli drží dobře v drážkách a samy se vrací. Dále drážka v hledí nesmí být poničená a má mít pravidelný tvar.

Muška nemá být pokřivená a má držet dobře na svém místě.

Na hlavni v oblasti bodáku by neměly být rýhy nebo známky po mechanickém poškození. (bodák by nemusel jít dobře nasadit.

Bodák má jit nasatit mírně ztuha na zbraň. Stiskátko na bodáku se má vracet bez drhnutí. Bodák se nesmí viklat nebo pootáčet. Rovinost bodáku zkontrolujeme tak že při nasazeném bodáku na zbraň (nevím jestli to platí i u modelu 44) má boční žebro být souosé s hranou předpažbí a horní žebro by mělo směřovat do drážky hledí.

Pokračování příště...

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#17 » pon 18. kvě 2009, 18:43

Pokračujeme:

Zkontrolovat vytěrák, zda jde dobře vyšroubovat, zda není rezavý a je rovný.

Zkontrolovat ocelové zakončení předpažbí. Nemá se viklat a dotýkat se hlavně. Mezi hlavní a předpažbí by měla být mezera, vyzkoušíme vložením papíru pod hlaveň a dřevo předpažbí. Po stranách nemá být mezera větší než 2mm.

Vytáhneme závěr z pouzdra závěru a rozložíme ho na tři části. Na přední části zkontrolujeme uzamykací ozuby, lůžko pro dno nábojnic opět hranu vytahovače a otvor pro úderník. Na sestavné vodící liště zkontrolujeme rovinost a zda konce vidlice nejsou ohnuté a dobře vedou ozub kohoutu. Na střední části zkontrolujeme vybrání pro zajištění zbraně a stejně tak i západku pro zajištění nacházející se na kohoutu. Na úderníku zkontrolujeme zápalník který má mít pravidelný tvar a zatáhnutím kohoutu od střední části zkontrolujeme zda pružina vrací celý bicí mechanizmus do přední polohy. Na kohoutu zkontrolujeme hranu ozubu pro spoušť, neměla být opotřebená nebo zkosená.

Na spoušti si všímáme hrany zubu která by neměla být zkosená, pobitá nebo opotřebovaná. Spoušť by měla jít stisknou hladce a taktéž se hladce vracet.

Přikládám nějaké obrázky maximálních mezer mezi závěrem a pažbou, a nábojovou schránkou a pažbou:
p0044.jpg

p0043.jpg


Myslím si, že jsem vyjmenoval valnou část na které bychom si mohli dát při výběru pozor. Ale samozřejmě je nejlepší si z kupované pušky střelit :)

Přeji všem majitelům příjemnou střelbu a jen radost ze zakoupené zbraně.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.



Patrik
moderátor
Příspěvky: 3522

Příspěvek#18 » pon 18. kvě 2009, 20:25

Tohle se asi nazpaměť nanaučím a pokud si to vytisknu a před prodejcem začnu studovat tak to bude vypadat hoodně zajímavě. Jinak velmi dobře napsáno, díky, zkusím to vzít v úvahu při nákupu.

Uživatelský avatar
MiRaS
Příspěvky: 303
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek#19 » pon 18. kvě 2009, 21:02

Netrefijev: Pěkně sepsané. Klobouk dolů. Tohle by si zasloužilo samostatný článek.

Uživatelský avatar
jomekabi
Příspěvky: 941

Příspěvek#20 » pon 18. kvě 2009, 21:46

Taky smekam. Mosina nemam a ani o nej nemam zajem, ale tohle jsem si se zajmem precet. Vetsina toho ma vseobecnou platnost, ne jenom pro Mosina, takze diky.



Patrik
moderátor
Příspěvky: 3522

Příspěvek#21 » úte 19. kvě 2009, 01:39


Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#22 » úte 19. kvě 2009, 04:59

Děkuji pánové.

Ještě bych dodal že ideální by bylo, kdyby mosin měl všechno v pořádku co jsem uvedl výše, nicméně určitě budeme muset být ke starým půškám trochu tolerantní. Asi nebude až tak na závadu pokud nestrčíme papír třeba pod hlaveň.
A samosebou dáme přednost mosinovi s čistou hlavní (základ uspěchu) s mírnými nedostatky než před zbraní s celkovým skvělým vzhledem ale s vysypanou hlavní (pokud se tedy nejedná o nějaký zvláště ceněný unikát třeba od pana Zajceva :) )

PS: Všude mělo být samosebo velké M ve slově Mosin :oops:

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#23 » stř 20. kvě 2009, 06:16

Když jsem si byl koupit Mosina tak jsem asi musel vypadat jako blázen protože jsem nevěděl ani jak rozdělit závěr. Proto jsem si pro případně Mosina chtivé zájemce připravil malý tutoriál jak na to:

1, Otočíme klikou vzhůru a při stisknuté spoušti vytáhneme závěr z pouzdra závěru.
2, Když máme závěr venku uchopime kliku levou rukou a matici pravou rukou. Roztáhneme mírně závěr (cca 3mm) a otočíme maticí kohoutu horní stranou k sobě.
1.jpg

2.jpg

3, Vysuneme přední část spolu s vodící lištou od kliky závěru.
3.jpg

4, Otočíme přední část s uzamykacími ozuby a vysuneme z vodící lišty.
4.jpg

5, Máme tedy rozebrán závěr na tři části.
5.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Netrefijev dne stř 20. kvě 2009, 07:32, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#24 » stř 20. kvě 2009, 06:34

6, Pro vytáhnutí úderníku a bicí pružiny opřeme zápalník o dřevěnou podložku a silným tlakem zatlačíme zhora na kliku závěru, čímž dojde k odsunití matice kohoutu a k jeho vyšroubování není zapotřebí žádného nástroje.
6.jpg

7, Kompletně rozložený závěr.
7.jpg

8, Dno nábojové schránky se otevře stisknutím záchytu dna nábojové schránky a vyklopí se.
9, Stiskne se plocha podavače a dno nábojé schránky čímž se otevře "kleština" a dno s podavačem se vyndá ze schránky.
11.jpg

12.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Netrefijev dne stř 20. kvě 2009, 06:51, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#25 » stř 20. kvě 2009, 06:47

Pokud někdo neví kde najde vybrání pro zub pojistky a záchytny zub kohoutu. Z leva vybrání pro zub pojistky, zub pojistky a záchytný zub kohoutu.
8.jpg

Ve stěně pouzdra závěru vidíme z leva vyhazovač a přidržovač nábojů.
9.jpg

Držení zbraně při zjišťování plynulosti spouště.
10.jpg


A poslední rada na konec. Když jsme si prohlédli celý vnitřní mechanizmus a vložili závěr do zbraně vždy otočíme kliou závěru při držené spoušti ať nespouštíme naprázdno, prodejci jsou na to hákliví ;)

Snad se bude můj malý tutoriál někomu ku pomoci.
PS: Pěkně jsem to tady zaspamoval. Kdybych tímto dnešním příspěvkem porušil nějaké pravidlo tak se omlouvám a klidně admin může mazat.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.



Patrik
moderátor
Příspěvky: 3522

Příspěvek#26 » stř 27. kvě 2009, 16:09

Dotaz: pokud je ústí hlavně už odvrtané tak se dá asi předpokládat, že to dělal někdo dodatečně, třeba z důvodu nadměrného opotřebování. Nebo se pletu? U nové hlavně pro to přece není důvod?

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#27 » čtv 28. kvě 2009, 09:14

Pokud já vím, tak se to dělalo jen při opotřebování ústí, tedy u použivaných zbraní. U nových mi to nedavá smysl (myslím si že by po odvrtání stejně docházelo k opotřebování). Psal jsem o tom na střelectví.
img.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#28 » čtv 23. črc 2009, 12:45

Ladění pušky Mosin vzor 1891/30

Majitelé zbraně Mosin můžeme rozdělit na dvě sorty: První kategorie lidí si puškou koupí jen pro sběratelskou činnost a s tím spojenou údržbu a občasnou střelbu. Druhá sorta má zbraň z větší části na střílení a chce využit v co největší míře přesnost jaká je dána technickým zpracováním této zbraně. V tomto malém článku se budu zabývat „laděním“ zbraně Mosin aby bylo dosaženo co nejmenšího soustřelu a střelba z pušky byla pro střelce potěšením. Tento článek si taky neklade za úkol vyladit zbraň do špičkového stavu, to je záhodno jen pomocí puškaře.

Použitá literatura: Střelecká příprava odstřelovače – V. M. Čulickij
Příručka pro opravu pušky Mosin 1891
Sportovní střelba - A.A. Juriev


Vyladění hlavně

Nebudu se zde zabývat důkladným výběrem zbraně, musím jen doporučit, že při výběru zbraně pro přesnou střelbu si musíme dát pozor na stav hlavně. Vrtání hlavně musí být ve 100% stavu, stejně jako nábojová komora a ústí hlavně. To je počátek úspěchu přesné střelby. Dále je vítané aby dřevo zbraně bylo vyrobeno z radiálního řezu kulatiny. Pažba vyrobená z tangenciálního řezu kulatiny je daleko více náchylna na kroucení vlivem tepla nebo vlhka. Toto kroucení může zapříčinit styk dřeva s hlavní a zvýšení nepřesnosti.

Při střelbě z dlouhé kulové zbraně dochází k vibraci hlavně, která při různém kmitu snižuje přesnost zbraně. Musíme proto hlavni dovolit aby tyto vibrace byly vždy stejné. Znamená to oddělit hlaveň od předpažbí na vzdálenost 1-2mm. Mezeru zkontrolujeme po sundání nadpažbí složeným papírem ve dví a vložením mezi hlaveň a předpažbí. Pokud se papír nevejde po celé délce hlavně přistoupíme k úpravě.
papír.jpg

1. Vytáhneme závěr, dno nábojové schránky, sejmeme nadpažbí, odšroubujeme šroub v předpažbí a šroub na konci pouzdra závěru.
Existují dva způsoby jak dosáhnout mezery mezi hlavní a předpažbí.
2. Vybrousíme lože pod hlavní smirkem nebo pomocí vystřelené ocelové nábojnice 7.62x54R které její hranu ve spodní straně zdrsníme pilníkem. Musíme zároveň opilovat ocelovou koncovku na předpažbí.
Nebo:
3. Uchytíme hlaveň s pouzdrem závěru na takzvané „tři body“ . To znamená že mastným kartónem nebo papírem vypodkládáme místa pod nábojovou komorou, v místě bočního (opěrného) šroubu a pod šroubem na konci pouzdra závěru. Při podkládání nesmí docházet k nerovnoměrnému zatížení ploch. Pokud si myslíme, že vypodložení je rovnoměrné přitáhneme oba šrouby na maximum a poté povolíme šroub na konci pouzdra závěru. Hlaveň by se neměla pohnout. Poté přitáhneme i zadní šroub.
podložení.jpg

4. Po přitažení šroubu prověříme opět oddálení hlavně od předpažbí papírem.


Pro další vyladění obmotáme tenkou mírně promaštěnou látkou hlaveň v místě zachycení přední obruče v délce cca 5-7cm. Látka nesmí být tuhá a musí jen vyplnit mezeru mezi dřevem a hlavní. Vložená látka snižuje nejen vibrace, ale prý i zpětný ráz (nevím co je na tom pravdy)

Dalo by se říct, že po těchto operacích je hlaveň takřka vyladěna, nicméně není to 100%. Pro další vyladění musíme zabezpečit aby pouzdro závěru při zatažení šrouby dosedla svou maximální plochou do lože pažby v místech pod nábojovou komoru, v místě bočních šroubu, pod pouzdrem závěru a pod šroubem na konci pouzdra. Místa poznáme podle toho že jsou otlačené, nebo můžeme pouzdro závěru zespod načernit a místa otlačit. Místa kde je zřetelná barva přenesená z pouzdra, ošmirglujeme a zahladíme.
Nábojová schránka by se taky neměla dotýkat spodní části pouzdra závěru. Mezera by se měla pohybovat mezi 1-2milimetry a ne více než 2.5 mm protože by mohlo docházet k potížím během nabíjení. Pokud se schránka dotýká podložíme ji v místech šroubů tak abychom dosáhli požadované mezery. Dále mezera po obvodu nábojové schránky má být cca 2mm.

1.jpg
2.jpg

Snížení zpětného rázu

Velikost zpětného rázu u pušky Mosin se dá částečně eliminovat správným spojením hlavně a pažby a vložením mastné tkaniny mezi hlaveň a předpažbí (jak již bylo napsáno výše).

Principem snížení zpětného rázu u pušky Mosin je dosažení celoplošného spojení plochy nosu pod nábojovou komorou s plochou opěrného šroubu.
Nejprve zkontrolujeme jestli se pouzdro závěru neopírá o vnitřní část pažby. Pokud, ano místa musíme osmirkovat tak aby vznikla mezera do 3 mm.
vybrus.jpg


Nyní vložíme kopírák mezi opěrný nos a opěrný šroub. Zbraň sešroubujeme. 3x udeříme botkou o zem (o dřevěný špalíček) a zbraň znovu rozložíme. Shlédneme vyznačená místa na opěrném šroubu a v případě nedoléhání celé plochy, místa slícujeme a přeleštíme. Jestli že nedošlo k zbarvení plochy a tedy k žádného kontaktu mezi šroubem a nosem musíme plochu vypodložit tenkým plíškem. Poté zbraň sestavíme a jdeme řádit na střelnici :)

Jestli jsem napsal nějakou blbost tak se omlouvám a prosím informujte mne do PM. Děkuji Vám předem.
Příště napíšu o ladění spouště, jestli mne za tenhle článek někdo neukamenuje.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Netrefijev dne pon 27. črc 2009, 04:24, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Netrefijev
Příspěvky: 144

Příspěvek#29 » čtv 23. črc 2009, 12:47

Ještě jeden obrázek ke znázornění slícovaní opěrného šroubu s nosem.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
MarK
moderátor
Příspěvky: 3256
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek#30 » čtv 23. črc 2009, 21:12

Bezvadný! (aspoň z mého laického soudu :) )

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host