prodloužení zbrojního průkazu



DVII
Příspěvky: 369

Příspěvek#346 » pon 13. říj 2025, 16:13

Murphy píše:To ne, vikendy menu datum. Jen svatky zustavaji.

Myslel jsem tu pravděpodobnost 1/365-dny kdy se nemaká.
Asi jsme mysleli jeden o koze a druhý o voze :lol:

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 567

Příspěvek#347 » pon 13. říj 2025, 17:01

Ja bral pravdepodobnost konkretniho data - cislovek. A tam jsou vylouceny jen svatky krom Velikonoc.



vvitty
Příspěvky: 445

Příspěvek#348 » úte 14. říj 2025, 11:21

Piggy píše:Taxi říkám, kolixe asi voličů zkoušelo prokázat elektronicky. Tisíce, desetitisíce, statisíce? A kolika se to podařilo?


Obavam se ze statistika neni. Mam z doslechu informace o tom ze to slo v pohode, ze se to povedlo na nekolikaty pokus, ze si to dotycny v noci kdy nebyl system zatizeni aktualizoval i ze to neslo vubec.
Nekdo to povazuje za uspech (protoze spouste lidi to slo, vole), ja bych to oznacil za fatalni selhani (protoze system na ktery se mas spolehat proste musi fungovat na 100% 24/7 ...



cipis
Příspěvky: 2589

Příspěvek#349 » úte 14. říj 2025, 11:42

A víš, že dimenzovat tlf. ústřednu na 100% tlf. přípojek je ekonomický i technický nesmysl? Protože zatížení je max. 50% (jedna půlka účastníků volá té druhé), a i to není potřeba, protože tato situace sotva kdy nastane.

Není potřeba, aby systém, který pracuje běžně s tisíci/desetitisíci (to nevíme) požadavky za den, tak aby byl dimenzovaný na statisíce za hodinu, když tohle zatížení nastane jednou za 2/4 roky. Je to ekonomický a i praktický nesmysl, to prostě není vůbec potřeba.
Je ale fakt, že by ten systém mohl být nějak modulární a že se mohlo třeba na ty volby dokoupit xx hodin výpočetního času, aby to zvládlo o něco více požadavků. Stejně tak mohli probrat ty lidi dříve a důrazněji, aby si aktualizovali offline záznam. Mimochodem ty dva dny považuji za rozumnou hranici platnosti. A ne něco, co prokazuje stav před deseti lety.

Jinak si stačí vzpomenout, co dělaly svého času mobilní sítě na Silvestra. Také to víceméně trvalo několik roků, než to zvládalo posílat ty násobky zpráv atd. A to jsou komerční subjekty.



JirkaCV
Příspěvky: 2720

Příspěvek#350 » úte 14. říj 2025, 11:51

Kapacita i konektivita se dá dočasně posílit v případě nějaké akce typu "volby". Předpokládám, že v případě těch příštích to už budou mít pořešený.

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 567

Příspěvek#351 » úte 14. říj 2025, 12:00

cipis píše:Jinak si stačí vzpomenout, co dělaly svého času mobilní sítě na Silvestra. Také to víceméně trvalo několik roků, než to zvládalo posílat ty násobky zpráv atd. A to jsou komerční subjekty.


Ja se v telefonii pohyboval docela dlouho. A tohle mi spis pripomina dispecink, nez bezne ucastniky. A tam bych dimenzoval na nekolik linek na operatora, tedy klidne na 500 %.

U komercniho subjektu uteces ke konkurenci a tim mu das vedet, ze se ma zlepsit. Kam uteces v tomhle pripade?
Ti, co to spravuji, na rozdil od uzivatelu, vedeli, ze jsou schopni obslouzit jen x uzivatelu za hodinu, takze museli tusit, ze to nebude stacit pri vyssim vyuziti. Mohli to dimenzovat alespon treba na 25 % uzivatelu aplikace, kteri se prihlasili za posledni 3 mesice (nebo tak nejak). A jestli to neslo, mohli predem varovat.



cipis
Příspěvky: 2589

Příspěvek#352 » úte 14. říj 2025, 12:19

Však to jsem ale psal ... O tom probuzení uživatelů. Někdo někde trochu chabě říkal, že by bylo lepší si to nacucnout den předem, ale totálně to zapadlo, no a pak to dopadlo, jak dopadlo.

Tu appku mám od té doby, co to vylezlo ven. A jako na potvoru jsem ji ještě nepotřeboval, jednou jedinkrát byla snaha ukázat PČR při silniční kontrole, ale to zase vyvalili oči oni a udělali to přes dispečink, protože to prostě ještě neuměli. A od té doby nikde. Stejně jak já to má nejspíš drtivá většina lidí. Proto je nesmysl, to dimenzovat tak extrémně, vzhledem k četnosti používání.

Na 500% je nesmysl, max. na počet operátorů, k čemu bude to, že na jednoho operátora bude čekat pět dalších klientů? To se řeší už dávno jinak, prostě se mi ozvou oni zpátky, když se nedovolám.



DVII
Příspěvky: 369

Příspěvek#353 » úte 14. říj 2025, 12:58

Zeptám se takhle. Kolik procent oprávněných voličů má eobčanku?
A kleklo to. Teď si představme, že do toho naženou všechny obyvatele a nejen občankou, tam už pohyb nějaký bude, minimálně pošty, pracák, sociálka a všechny tyhle instituce, kde se denně točí kupa lidí. Ta pošta možná jen v určitých lokalitách...



cipis
Příspěvky: 2589

Příspěvek#354 » úte 14. říj 2025, 13:11

A co? Tak když bude zvýšená zátěž, tak se navýší servery a všechno okolo.
Vždyť je to naprosto normální postup. Když se mi nevleze nákup do kufru auta, tak si zapřáhnu vozejk. Ale pro šest rohlíků a dva lipánky nepojedu s vlekem.

Uživatelský avatar
Murphy
Příspěvky: 567

Příspěvek#355 » úte 14. říj 2025, 13:24

cipis píše:.

Na 500% je nesmysl, max. na počet operátorů, k čemu bude to, že na jednoho operátora bude čekat pět dalších klientů? To se řeší už dávno jinak, prostě se mi ozvou oni zpátky, když se nedovolám.



Pri obchodovani v bankach nantradingu nebo na dispecinku pri havarii muze mit operator nekolik zaparkovanych hovoru a musi vzdy rychle obslouzit i dalsi prichozi, co kdyby to bylo neco jineho, nebo vaznejsiho.
V bankach zase maji trvale zaparkovane linky kamsi na burzy, maji to na repracich a jednou za den se tam na par vterin nekdo ozve.

Takze 100 % je malo.



cipis
Příspěvky: 2589

Příspěvek#356 » úte 14. říj 2025, 13:33

Jenže to mluvíš úplně o něčem jiném, o bankách či nějakém nouzovém dispečinku.
Prokázání totožnosti není ani jedno. Nepotřebuje to takovou dostupnost.



vvitty
Příspěvky: 445

Příspěvek#357 » úte 14. říj 2025, 14:07

cipis píše:A víš, že dimenzovat tlf. ústřednu na 100% tlf. přípojek je ekonomický i technický nesmysl? Protože zatížení je max. 50% (jedna půlka účastníků volá té druhé), a i to není potřeba, protože tato situace sotva kdy nastane.

Není potřeba, aby systém, který pracuje běžně s tisíci/desetitisíci (to nevíme) požadavky za den, tak aby byl dimenzovaný na statisíce za hodinu, když tohle zatížení nastane jednou za 2/4 roky. Je to ekonomický a i praktický nesmysl, to prostě není vůbec potřeba.
Je ale fakt, že by ten systém mohl být nějak modulární a že se mohlo třeba na ty volby dokoupit xx hodin výpočetního času, aby to zvládlo o něco více požadavků. Stejně tak mohli probrat ty lidi dříve a důrazněji, aby si aktualizovali offline záznam. Mimochodem ty dva dny považuji za rozumnou hranici platnosti. A ne něco, co prokazuje stav před deseti lety.

Jinak si stačí vzpomenout, co dělaly svého času mobilní sítě na Silvestra. Také to víceméně trvalo několik roků, než to zvládalo posílat ty násobky zpráv atd. A to jsou komerční subjekty.


1/ Toto zatizeni nastane minimalne 1x rocne, nikoliv jednou za 2/4 roky.
2/ Toto zatizeni je zname pomerne dlouho dopredu a je celkem opravnene ocekavat ze na to spravce zareaguje. Treba tim ze docasne navysi kapacitu IT systemu. Nebo tim ze tedy system dostatecne predimenzuje - pro vyhodnoceni toho zda to je ci neni ekonomicke chybi vyjadreni financni uspory. Pokud se bavime o nekolika milionech tak by to statni rozpocet u klicove infrastruktury jiste snesl. Stejne tam musi byt redundance pro pripad vypadku atd. A nebo tim ze tyden predtim sef dane instituce rozesle do vsech zpravodajskych relaci info o tom ze si lidi maji edoklad aktualizovat predem ...
3/ Nebylo to vytizene na 100% a to ani neni potreba. Asi se nebudeme tvarit ze po otevreni volebnich mistnosti prislo v prvni minute 100% uzivatelu eDokladu a chtelo volit, ze?

Mezi komercnim subjektem ktery nezvladne spicku a dusledkem je ze nepoprejes tchyni do Noveho roku uz o pulnoci ale az druhy den rano, eventualne si nekoupis v patecnim vyprodeji zlevnene naboje a statnim systemem ktery garantuje nejaka prava (treba pravo volit) nebo umoznuje splneni povinnosti a jeho nefunkcnost ti toto neumozni spatruji pomerne podstatny rozdil.



DVII
Příspěvky: 369

Příspěvek#358 » úte 14. říj 2025, 14:14

:thumbup: Tak nějak..



cipis
Příspěvky: 2589

Příspěvek#359 » úte 14. říj 2025, 14:56

Jste ponekud naivni, kdyz si myslite, ze ve state bude neco fungovat idealne ...

No holt se zjistilo, ze to takovou zatez nesnese. Nikde jsem nepsal, ze je to stavene na 100%, to bude spise na promile, tak holt se to projde a navysi se vykony. Nic neni dokonale a nic nefunguje na prvni dobrou. Viz. stavebni rizeni, ktere delalo uplne jine spektrum odborniku nez jine statni systemy a posrali to uplne stejne ...
Stejne tak doma si nic neudelas na 100% a nezvladnou to ani remeslnici ci firmy.
Nejde o zivot, tak jde o hovno. A i systemy, kde jde o zivot, tak chybuji a pak jsou mrtvi.

Tak se holt nekdo prosel domu zpatky pro karticku, no boze. Treba priste pocka par minut a zaktualizuje se mu to.



DVII
Příspěvky: 369

Příspěvek#360 » úte 14. říj 2025, 15:27

občan má mít své nároky na stát, nikoli opačně

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: audis, El Chupanibre, KKaarreell a 16 hostů