Výroba střel - odlévání, swaging



Ozzy1
Příspěvky: 44

Příspěvek#1 » pon 2. zář 2019, 19:35

Zdravím,
s pomalu, ale jistě přicházejícím zákazem olova ve střelách uvažuji o způsobu, jak udržet svůj koníček naživu i do budoucna. Jedním z řešení je vlastní příprava střel. A tady přichází problém. Odlévání mi příjde, alespoň podle toho, co se řeší na fórech jako docela složité - nutnost odlaďovat trvdost olova liteřinou a pracovat s horkým olovem (s dost jedovatou krustou) mě prozatím spolehlivě odradily. Když už ne kvůli mně, tak kvůli riziku, že se mi u toho nachomýtnou děti.

Z anglických zdrojů jsem zjistil, že existuje metoda zvaná swaging. Pokud tomu rozumím dobře, jedná se tvarování olova za studena. Nabízejí se k tomu jak specializované lisy, tak i matrice pro běžný přebíjecí lis. I tato metoda má ale dvě ale. Za prvé - z informací načtených z webu nejsem vůbec moudrý a nejsem schopen najít rozumnou protlačovací matrici pro přebíjecí lis. Za druhé - pro moderní pistole se tímto způsobem vyrábějí plášťované střely z olověného jádra a staré nábojnice. Tady je další zádrhel, protože v mém případě (45 ACP) se používá nábojnice 40SW. Ta je na českých sřelnicích snad ještě vzácnější než pětačtyřicítka. Teoreticky by ale swagingem měla jít udělat i běžná střela .452 230gr, jako z kleští.

Proto se tady ptám starších a zkušenějších, protože asi nebudu sám, kdo bude tímto směrem uvažovat do budoucna. Co používáte a jaké s tím máte zkušenosti?



Indian
Příspěvky: 1009

Příspěvek#2 » úte 3. zář 2019, 09:17

Mám dojem, že už dávno si takto vyráběli "diabolky" majitelé pouťových střelnic pro střelbu na špejle s papírovými růžemi. :-) Ale nejsem si jistý, jak by to šlo třeba u 9mm střel ...
A jaká by musela být lisovací forma. A možná hydraulický lis?



aToM
Příspěvky: 155

Příspěvek#3 » úte 3. zář 2019, 09:37

Zaznamenal jsem to na US fórech, kdy do vystřelené nábojnice 22LR vloží kus měkkého olověného drátu vhodného průměru a protlačí to několikrát různýma matricema. Výsledkem je různě křivá střela pro .223. A nebo jak píšeš z devítkové nábojnice střelu pro 45.
Pokud chceš čistě olověnou střelu, tak by jsi potřeboval odlít vstupní polotovar s danou tvrdostí ve formě drátu, válce a ten hydraulikou zatlačit do formy. Ladění tvrdosti materiálu se v tomto případě nezbavíš.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host