Kalibrace,problem



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#1 » sob 25. úno 2012, 18:37

Mám prosbičku,začínám odlévat střely.Samosebou to chvilku trvalo než se do toho člověk dostane aby to bylo hezky dolité a hladké.Ale pak jsem začal kalibrovat a nějak se mi to nezdá,vzhledem k tomu že se popisuje jak je třeba mazat střely před a potom a že to je docela makačka.Mě se stává že kolikrát bych ani kalibrovat nemusel není cítit ani odpor,někdy zase táhne dle mojich představ tak akorát.
Chci se zeptat čím to může být?Kleště sedí hezky a pokud by to nesedělo spíše bych měl problém to protlačit než aby to skoro propadávalo.

Uživatelský avatar
peggy
moderátor
Příspěvky: 1571

Příspěvek#2 » sob 25. úno 2012, 18:50

Začal bych pořádným měřením - odlité střely, starší "vystydlé" střely a měření bych porovnal s rozměrem kalibru. Buď se schází tolerance, nebo se střely příliš smršťují a nebo v nejhorším případě nejsou pro daný kalibr vhodné kokily.

Určitě mě někdo doplní/ opraví.



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#3 » sob 25. úno 2012, 19:55

To je pravda to jsem nenapsal.Měřit není co.Střela která projde kalibrem má rozměry jaké má mít.Ať je střela starší (vychladlá) nebo ne,to bohužel nemá vliv.Pokus nějaké vhozeny ihned po odlití do vody.Jiné pozvolna vychladlé.Není žádná změna.
Kokila lee,kalibr je také lee.
Je pravda že než jsem se do lití dostal co se týká správná teplota olova,teplota kokily.Bylo nedolito a nebyl pěkně slitý povrch bylo to horší.Ale i když si teď myslím že jsou jak mají být se to zlepšilo.Ale stále je to 50/50 někdy je cítit odpor větší standardní.Někdy jsou prostě jen líznutý.
Nenapadá mě nic.Když bude kokila studená bude se špatně odlévat.Když bude přehřatá měla by se přeci více roztáhnout.Jen můj názor.

Uživatelský avatar
peggy
moderátor
Příspěvky: 1571

Příspěvek#4 » sob 25. úno 2012, 22:11

Studená kokila je špatně - to vede k nedolitkům atd. Musí být horká, a přehřát ji při normálním použití nelze - to jde jen u olova v peci. Pokud se dobře odlité střely liší jen mírně, je to OK a neřešil bych to, zvláště pokud jsou po kalibraci na rozměrech.



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#5 » ned 26. úno 2012, 09:18

Stím souhlasím,studená kokila je špatně a už jsem to poznal.Nevim jestli se dá přehřát.Dělám to že ji předehřeji na plynovém vařiči.I se očoudí a tak trochu naseparuje.
Je pravda že pokud byla studenější padala střela z kokily sama a při kalibraci to bylo poznat.
Jak ji předehřeji je tvar i povrch krásný a kolikrát musím střele pomáhat ven kouskem dřeva.
A to mě vede k tomu že nic víc pro to nemohu udělat.Je tady otázka jestli se střela nestahuje nějak moc při chladnutí.
Ale to už jsem říkal že jsem nějaký velký rozdíl mezi tím když je vhodím do vody nebo je nechám pozvolna.

Uživatelský avatar
Georg
Příspěvky: 1220

Příspěvek#6 » ned 26. úno 2012, 11:25

S odléváním olověných střel nemám žádné osobní zkušenosti, sám jsem střely kupoval, ale zkus prosím připojit informaci, jestli je tomu tak v jedné várce, či po nějaké době. Tzn. že např. při odlévání 200 střel jsou všechny "malé" a při jiné další várce zase "velké" nebo se to mění během odlévání v jedné várce. Možná na to bude mít i vliv složení střely. Teď nevím v jakém poměru, ale mám zato, že při odlévání se tyto střely zkládají z olova a cínu. Prý to hraje určitou roli co se týče zařezávání střely do drážek a "zasírání" hlavně a ještě možná něčeho.
Možná ti někdo zkušený potom poradí lépe, nebo bude mít upřesňující odpověď.



Patrik
moderátor
Příspěvky: 3539

Příspěvek#7 » ned 26. úno 2012, 11:47

Nejčastěji odlívám ze závažíček (ne pro BP) a kleště nechávám položené na pícce než se nahřeje, neočazuji ani ničím jiným neošetřuji, prvních cca 10 -20 střel vratím zpátky do pícky a pak jedu tak dlouho než se kleště přehřejí až přílíš, pak si dám krátkou pauzu, třeba po doplnění pícky než se teplota upraví a pak pokračuji. Střely vytahuji rukou v kožené rukavici, lehce, když už kleště pálí příliš je čas na pauzu, není problém udělat 2000 v kuse ve dvoukokile. Někteří to řeší tak že mají dvoje kleště a střídají. Při kalibrování jsem zatím nezaznamenal rozdíly.



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#8 » ned 26. úno 2012, 12:47

Je to jedno jaka varka.Odlevám taky ze závaží.Ale i Pb trubky.Není rozdíl.
Jedu 100-130ks střel na zátah.Potom pauza na doplnění.Kokila je 6x.
Možná že řeším nesmysl,ale jde mi o to co to udělá v laufu.Když kalibruju tak se stane i to že se na půlce střely setře jen mazivo a na zbytku se protáhne.
Nevím jak se to zachová když je kule menší,ani když jsem slyšel že někdo nekalibruje a je třeba větší.



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#9 » sob 24. bře 2012, 16:16

Takže kalibrace tak nějak vyřešena.Ale chtěl bych se zeptat zkušenějších proč celoplášt je označován jako diametr .355 a olověné střely se kalibrují na .356.
A ještě jak moc škrtit střelu v nábojnici a jaký to má vliv na kvalitu náboje pokud bude střela až moc utažena nebo volnější.
Někde jsem četl že chlapi to většinou usadí ani moc neškrtí a potom spíše přežehlují.

Uživatelský avatar
sided
moderátor
Příspěvky: 3754

Příspěvek#10 » sob 24. bře 2012, 22:10

olovo se oproti celoplášti kalibruje o .001 - .002 větší protože še oproti tvrdšímu plášti ochotněji přizpůspbí vývrtu. Škrcení si musíš vyzkoušet sám, záleží na střele, prachu, navážce a taky na zbrani. .45 jenom žehlím bež škrcení a .38spl/.357 škrtím co to dá.



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#11 » úte 27. bře 2012, 17:15

No to vyzkouším ale,přeci to nemůžu uškrtit co to dá,nebo ano?A nezvyšuje se uškrcením tlak?

Uživatelský avatar
Georg
Příspěvky: 1220

Příspěvek#12 » úte 27. bře 2012, 19:40

Ano, škrcením se tlak v hlavni při výstřelu zvýší. A čím víc přiškrtíš, tím větší bude tlak. V extrémním případě dojde k poškození zbraně, v lepším extrémním případě jen k poškození hlavně (popř. válce).
Názory na škrcení jsou různé, někdo přiškrtí víc, někdo míň. Já osobně při přebíjení pistolových nábojů 9 mm Luger zaškrcuji, ale středně. Přebíjím jen olovo. Vzhledem k tomu, že používám jednooperační lis, mám na to "distanční" kroužek, který nasadím na každý náboj a mám to vše stejnoměrně zaškrceno. Co se týče "žehlení", tak to je jen takové mírné škrcení, které v podstatě ani škrcením snad ani není.
Škrcení má také vliv na celistvost náboje. Tzn. že zaškrcený náboj, resp. střela líp drží v nábojnici a je zde menší možnost vypadení střely, nebo naopak její zatlačení pči manipulaci s náboji (např. při počítání, přesypávání či již při samotném nabíjecím procesu). U revolveru se také může stát, že po prvním výstřelu se málo zaškrcená střela může povysunout z válce a při další se povysune více a poté může způsobit jeho blokaci a tím nestřelbyschopnost zbraně.
Doporučuji škrcení vyzkoušet. Začni s mírným škrcením a pak postupně přidávej. Do škrcení "co to dá" bych se ale už nepouštěl. Je to dle mého zcela zbytečné. Vždy tu várku "udělaných" nábojů prožeň přes hradla.
Mimo jiné vliv na tlak při výstřelu má i hloubka zapuštěné střely, nebo použitý prach.

Uživatelský avatar
sided
moderátor
Příspěvky: 3754

Příspěvek#13 » stř 28. bře 2012, 07:42

Ano, škrcení zvyšuje výtahovou sílu a potažmo tlak v komoře. Ale záleží na navážce a použitém prachu. U některých navážek to pomáhá vyhoření prachu a bez škrcení by patrona tak jak je postavená nefungovala. Každopáně je potřeba to vyzkoušet a střelit přes hradla, samoúčelné škrcení je nesmysl. Uvedl jsem ty dva příklady abych ukázal že otázka nestojí "škrtit nebo ne" ale co se stane když to přiškrtím? Pomůže to patroně?



sheep
Příspěvky: 121

Příspěvek#14 » ned 15. dub 2012, 06:47

No zase si to škrcení pri použití olova co "to dá" ani nedokážu moc představit.Ale dělám to jak říkáte udělam pár kusů a vyzkouším.
Ale mám další problém,něco dělám špatně.Při zkoušení usazení a zaškrcení střely "na sucho" bez zápalky,prach.Vše funguje dobře.Ale jak dám zápalku a prach a usadím a lehce škrtím střelu stává se dost často že střela vyleze sama opět ven díky přetlaku který se vytvoří v naboji.
Střely mám odlité a mazané Aloxem.
A chtěl bych se zeptat,to že při tlačení střely vzniká přetlak v nábojnici je normální.
Ale hlavně přemýšlím čím to může být.Jestli nejsou moc namazané střely.Nebo moc roztahuji nabojnice ,ale stím už jsem si hrál.Výsledek nic moc.Jen za zmíňku prachu dávam 3,5gn takže ho určitě nelisuju střelou.Ten přetlak i beru protože přece jen i ztuhlý alox dokáže také těsnit,asi u celopláště to bude jiné.

Uživatelský avatar
Georg
Příspěvky: 1220

Příspěvek#15 » úte 17. dub 2012, 07:49

A ta střela ti leze zpět ven z nábojnice, nebo se "tlačí" bokem ?
Po výstřelu se každá nábojnice mírně roztáhne. To je jasný. Já potom ty nábojnice zkalibrovávám (zužuji) zpět. Jen mírně, nic nepřeháním. V minulosti se mi však občas stalo, že jsem to občas decentně přenal. Po usazení střely to potom vypadalo, jako by se ta střela tlačila z boku. Nicméně na funkci to nemělo vliv a na střelbu také ne - mířenku jsem s tím nestřílel.
Jinak jestli se ti střela tlačí ven z nábojnice směrem nahoru (tedy opačným směrem, než si ji zasadil), tak máš problém. Dle mého je možné, že ta střela je třeba příliš přemazananá. A to je špatně. Mazivo má být u olověné střely jen v její drážce, nikoliv na celé válcové ploše. Já osobně teď již nějakou dobu používám střely celé poteflonované, kde mazivo nahrazuje samotný teflon, takže nic jiného na ní není.
Co se týče vzniku tlaku při usazování střely do nábojnice se zápalkou a prachem, tak jen kapalina je nestlačitelná. V nábojnici se zápalkou a prachem nemůže vzniknout situace, že by ti tam při této operaci vznikal přetlak, vytlačující střelu zpět ven.
Ono přebíjení je taková malá alchymie. Teda aspoň pro nás, vlastníky jednooperačních lisů :lol: Takže se může stát cokoliv, co ti může pokazit výsledný efekt, ale jinak je pár rad, které tyto nežádoucí elementy eliminují :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů