Ošetřování dřevěných pažeb

Black Powder a vše co k tomu patří


javor
Příspěvky: 15

Příspěvek#1 » čtv 15. srp 2013, 19:54

Ahooj..
Nevím jestli je tohle vhodné vlákno na dotaz,čím mám ošetřovat pažbu na předovce od Pedersoliho..Je to klasický ořech a nemá žadnou speciální,tím myslím luxusní úpravu...
Zatím jsem ji opatrně při čištění celé zbraně přejel hadrem,lehce stříknutým Brunoxem a žádné negativní známky to nezanechalo,ale radši bych věděl názor znalých problematiky.
Díky.J.

Odděleno. P.



Patrik
moderátor
Příspěvky: 3539

Příspěvek#2 » čtv 15. srp 2013, 22:13

U Balistolu píšou, že nepoškozuje lakované povrchy, pro běžnou údržbu bych v tom neviděl problém. Dají se koupit speciální přípravky na pažby. Většinou stačí nakapat pár kapek lněného oleje do hadříku a pažbu přetřít. V případě většího poškození či renovace už je dobré vědět jestli je pažba lakována (čím), olejovaná či má šelakovou polituru a tomu přizpůsobit pracovní postup.



javor
Příspěvky: 15

Příspěvek#3 » pát 16. srp 2013, 18:28

Díky Patriku za odpověď...netroufnul jsem si kvůli té otázce zakládat nové vlákno.
Na jedné z výše jmenovaných ořechových pažeb od DP mám ťukanec a drobnou rýhu,která ale neprošla až na dřevo...Je jen v laku,jaký postup pro jemné zaretušování by byl nejvhodnější?...Přiznám se,že se mi to moc brousit nechce.. :roll:

A když už se ptám,tak na jedné z pušek mám nelakovaný ořech,pouze napuštěný olejem..nejspíš lněným..Tady nejspíš platí,čím napuštěno,tím ošetřováno,že?Jenže ten ořech je dost světlý a má krásnou kresbu...V místech úchopu výrazně tmavne vlivem potu a nečistoty z rukou..Střílet v rukavičkách je nesmysl a po každé ráně si šůrovat ruce jakbysmet :lol: ....,jak tedy postupovat,než pažbu přejedu hadrem s olejem?...Díky za odpověď

Uživatelský avatar
sagitarius
Příspěvky: 146
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek#4 » pát 16. srp 2013, 22:05

No, tady je rada dost problematická. Pokud to je tak, pak nebyla pažba napuštěna poctivě, nebo byla dělaná něčím nekvalitním. Pokud je opravdu poctivě napuštěná a jednotlivé vrstvy řádně vysušené, nemá na to pot moc vliv. Můžeš zkusit vlažnou vodu s mýdlem, pořádně vysušit, přejet zlehka smirkem cca 400-600 zrnitost a pak olej. Osobně doporučuju tungový, než lněný, poskytne vyšší stupeň ochrany, po vysušení je tvrdší, odolnější. Napouštět jednu vrstvu po cca 2 dnech, vždy po hodině setřít nevsáknutý. Vrstev tolik, jak bude dřevo ochotné olej sát- to poznáš, kdy už po té hodině zůstává hodně nevsáknutého. Pak nejméně měsíc nechat vysychat. Potom vyleštit měkkým hadrem, nejlépe flanel.
Pokud by se ti nepodařilo tu tmavší část vyčistit- pokud je to více do hloubky, můžeš do první vrstvy oleje přidat trošku lihového mořidla, ale s citem.



javor
Příspěvky: 15

Příspěvek#5 » ned 18. srp 2013, 18:26

to sagitarius:Děkuju za cenné info,vyzkouším to jak píšeš..

Uživatelský avatar
kolombo
Příspěvky: 2221

Příspěvek#6 » pon 24. říj 2022, 19:04

Zkusím to tu oživit.

Stavím kit perkusní pistole a řeším povrchovou úpravu pažby. Zatím jsem ponechal přírodní a použil lněný olej. Nevypadá to špatně, ale všude se zmiňuje tungový olej. Má to smysl použít nebo stačí významné napuštění tím lněným ? Na barevnou úpravu asi zkusím Balistol Balsin, jen asi do mírného zhnědnutí, takže zřejmě smíchám tmavý se světlým.

Kdo tu má zkušenosti s úpravou čistého přířezu na klasicky vypadající pažbu ?



expres
Příspěvky: 604

Příspěvek#7 » pon 24. říj 2022, 21:49

Jestli nevadi, tak pridam dotaz se zvedavosti.
Kolik vrstev selaku se pouziva na zbran cca nova/stara?
Je nejaky specialni k tomu urceny a osvedceny? Zda se nekomu bude chtit podelit. Pridavate do nej neco k jeho vytvrzeni rychlejsimu?

Omluva, ale s olejema mam male zkusenosti. Spis se jim vyhejbam. Preferuji na moderni uzitkove veci lak. Preci jen pomuze uzavrit "mekci" drevo a utvori ochranou vrstvu.
Na stare veci barokni nabytek pouzivam selak. Lak je pro me proste moderni prasecina a nesedi oku. Samozrejme kazdy to ma jinak. Nikomu nenutim.
Ke vsem asi postupum, zvlaste "sracka" co se v pije. Bych sel hlavne od svetlejsiho odstinu k tmavsim. Obecne plati u restaurovani (moreni), radeji svetlejsi, nez tmavsi. Predevsim u oprav. Vic te do oci trkne cerna smouha nez svetla.
Nemas nekde kus odrezku co ti zustal? Muzes si testovat odstiny cca, jak to sedi tobe na oko. Jen u oleju bych pocital s tim ze co kus dreva muze se menit odstin dle hustoty dreva v danem miste... Proste oleje. Neporadim, vyhejbam se jim, neb jsem neprisel na pozitiva. Bud lak, nebo selak.

Uživatelský avatar
kolombo
Příspěvky: 2221

Příspěvek#8 » úte 25. říj 2022, 06:58

V rámci toho kitu je ta pažba prakticky hotová, jen jsem zlehka přibrušoval, aby mezi kovem a dřevem nebyl veliký schod. Ale prostor, kde si odladit barvu tam je, vnitřní prostory pažby nejsou právě malé.

pazba.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
DesertEagle
Příspěvky: 522

Příspěvek#9 » úte 25. říj 2022, 07:40

Olej neposkytne povrchovou ochranu a pot se bude stále vsakovat. Vsadil bych na Šelak, každého puškaře staré školy to přeci učili. Postup je pracný, na netu je hafo návodů, netřeba popisovat. Asi nejvetší výhodou šelaku je, že se kdykoliv bez problému dá odstranit a udělat povrch nový. Pokud už to máš "ulite" olejem, potom sis práci jen přidělal, žehlička a savé hadry. Jde to docela dobře. Rezemletý brouci budou nadčasový materiál i za 100 roků :-)



stip
Příspěvky: 280

Příspěvek#10 » úte 25. říj 2022, 09:16

Šelak nejsou rozemletý brouci, jsou to jejich výměšky. Při získávání šelaku by broukům nemělo být nijak ubližováno, takže i například vegané si mohou s čistým svědomín ošetřit pažbu svojí kulovnice. V tom je ten materiál opravdu nadčasový.

Uživatelský avatar
kolombo
Příspěvky: 2221

Příspěvek#11 » úte 25. říj 2022, 10:52

No, takže mám v podstatě tři rady:

vosk
tungový olej
šelak

Osobně si myslím, že vzhledem k období a prostředí to originálně bylo s olejem a voskem.

Ve finále by to mělo vypadat asi takhle:
Patriot-Pistol-1024x448.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
sided
moderátor
Příspěvky: 3754

Příspěvek#12 » úte 25. říj 2022, 12:49

Šelak v klidu vypusť. 1) na podobných zbraních se rozhodně nepoužíval. 2) Aby to k něčemu vypadalo tak se to na jedný zbrani v žádným případě nenaučíš. Šelak je nádherný povrch ale aplikace a další postupy k finále který má aspoň trošku vypadat jsou opravdu náročný.

Takže na vojenskou pistoli do žádaného odstínu přimořit jakýmkoli vodorozpustným mořidlem a navrch fermež (samozřejmě za horka). A nebo teda tungový olej vyjde to uplně na stejno. Ale pokud ji chceš běžně používat tak bych ji stříkl regulérně moderním lakem. Nějaký matný Cčko a nebo i polyuretan jestli to má fakt držet.

EDIT: ted čtu že už jsi tam nějaký olej napatlal. Takže se ho drž dál protože ho ze dřeva nedostaneš a čímkoli jiným se to bude fackovat.

Uživatelský avatar
Sobiho
Příspěvky: 767

Příspěvek#13 » úte 25. říj 2022, 13:12

To sided:
A nemáš zkušenosti s teakovým olejem!? Dal by se použít?
Dík :-)

Uživatelský avatar
kolombo
Příspěvky: 2221

Příspěvek#14 » úte 25. říj 2022, 13:51

Teakový olej je směs olejů a tungový je tam také ...

Vařený tungový se dá koupit, na chalupě to užiju i jinde. I ten šelak bych tam užil a natrénoval.

Sided: Na namoření použiju Balistol Balsin, světlý už mám, naředím si tmavý ....
Doporučeno dodavatelem stavebnice.

Uživatelský avatar
sided
moderátor
Příspěvky: 3754

Příspěvek#15 » úte 25. říj 2022, 15:41

Už jsi to nějakým olejem natřel takže pajc můžeš použít taky jen mastný. Buď ten Balistol a nebo si prostě přitmav to čím to chceš napouštět dál. Jestli to bude fermež, tungový teakový nebo psí sádlo je celkem jedno. Výsledek bude podobný.

Šelak je prostě hodně pracný aby to bylo k něčemu, Dělá se postupně několik vrstev které musí postupně stárnout, mezitím se brousí leští, atd. Není to vůbec prdel a na kousku jako pistolová pažba spíš peklo. Jestli se to chceš učit tak si zkus kousek nějakýho rovnýho prkýnka. Výsledek je v šelaku famozní ale chce to hodně zkušeností a liskýho sádla.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 hostů