Novela evropske smernice o zbranich



jhora
Příspěvky: 1455

Příspěvek#3271 » čtv 5. dub 2018, 12:52

Protože abychom měli jednou provždy pokoj, tak musíme mít v právním řádu právní úpravu problematiky, která jednoznačně naplňuje směrnici. Teprve nad ní můžeme postavit zákony, které definují co všechno spadá do oblasti sportovní činnosti, národní bezpečnosti a obrany státu. Proto to taky nebude jeden zákon, ale několik - ten první naplní literu směrnice (a případné budoucí utahování šroubů bude taky pokryté). Ty zbylé zajistí, že kdokoliv, kdo splní stanovené podmínky, spadne do sféry sportovní, vnitřní bezpečnosti nebo obrany státu - a to jsou oblasti, jejíž právní úprava je výsadním právem členských zemí podle základních dokumentů EU. Tj. formálně vzato budeme mít velmi přísný zákon o zbraních (jak je po nás vyžadováno) a velmi progresivní a racionální zákony týkající se těch tří oblastí (do dvou z nich nám hovořit nelze). Pro střelce to bude znamenat trochu aktivity navíc (členství ve sportovním oddíle, branném spolku, mysliveckém sdružení, či zálohách), což je samozřejmě pro leckoho otrava (mě osobně to žíly netrhá, ale samozřejmě chápu i názor, že je to otrava a zbytečnost), ale už to pak nebudeme muset každé dva roky řešit znova.

Vedlejší přidaná hodnota bude v tom, že se můžeme snažit modernizovat stávající postupy a procesy. Jakožto piráta mě nejvíc láká možnost podávat žádosti a platit poplatky elektronicky, abych nemusel na PČR třikrát kvůli každé zbrani a fyzicky tam šel jen jednou když ji jdu registrovat a opravdu je nutné fyzicky ji předložit ke kontrole - ale to je jen jedno z mnoha témat, které se budou diskutovat.

Uživatelský avatar
oldlamehand
Příspěvky: 398

Příspěvek#3272 » čtv 5. dub 2018, 13:16

jhora: Tu logiku trochu nechápu. Pokud základní smlouvy EU stanovují, že oblast vnitřní bezpečnosti spadá mimo kompetence EU, je přeci jediným cílem přijmout takové zákony, které stanoví, že držení zbraní je otázkou vnitřní bezpečnosti. Pokud se to podaří, nemusíme už vůbec řešit, zda je náš zákon o zbraních v souladu se směrnicí, ať už touto,nebo jakoukoliv další či nařízením EK.
Chápu, že na to možná nestačí jedna větička v zákonu o zbraních, ale pokud držení zbraní do oblasti vnitřní bezpečnosti nějakým způsobem protlačíme, v čem podle Vás hraje roli nějaký soulad se směrnicí?
To, co uvádíte vy, mi sedí spíše na nějakou tu výjimku pro sportovní střelce zakotvenou ve směrnici. Ale pokud se držení zbraní dostane do oblasti vnitřní bezpečnosti, nemusíme to přeci hrát na nějaké výjimky a členství v klubech či spolcích.



jhora
Příspěvky: 1455

Příspěvek#3273 » čtv 5. dub 2018, 13:54

Tam je drobný špek v tom, že směrnice vyžaduje, abychom problematiku měli upravenou zákonem, jinak by to mohlo být i tak, jak píšeš (tj. jednodušeji). Přesnou formulaci si nepamatuju, to přiznávám, ale bez toho základního zákona po formální stránce nemáme implementováno.

Uživatelský avatar
tuton
Příspěvky: 387

Příspěvek#3274 » čtv 5. dub 2018, 14:07

Jen doplneni ke Komisi:
Článek 17
Do 14. září 2020 a poté každých pět let předloží Komise Evropskému parlamentu a Radě zprávu o uplatňování této směrnice, včetně kontroly účinnosti jejích ustanovení, případně doprovázenou legislativními návrhy týkajícími se zejména kategorií palných zbraní uvedených v příloze I a otázek uplatňování systému pro evropský zbrojní pas, označování a dopadů nových technologií, jako je 3D tisk, využívání kódu pro rychlou odpověď (QR) a využívání radiofrekvenční identifikace (RFID).


Ja si to teda odvazne vysvetluji tak, ze legislativni navrhy Komise ohledne kategorizace zbrani budou prochazet standardnim schvalovacim procesem...

Uživatelský avatar
P.V.
Příspěvky: 1041

Příspěvek#3275 » čtv 5. dub 2018, 14:21

oldlamehand píše:. Ale pokud se držení zbraní dostane do oblasti vnitřní bezpečnosti, nemusíme to přeci hrát na nějaké výjimky a členství v klubech či spolcích.


No v tom je ten "logický" fígl ze strany EK - ta směrnice spadá do ochrany spotřebitele (nebo něčeho takovýho), proto ji projednávalo IMCO (Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů) a ne SEDE (bezpečnost a obrana). Protože pak by mohli dojít k závěru, že do toho nemají co kecat a to je nepřípustné...

Uživatelský avatar
oldlamehand
Příspěvky: 398

Příspěvek#3276 » čtv 5. dub 2018, 14:29

P. V.: to, že směrnici projednal výbor, kterému její projednání dle základních smluv EU nepřísluší, přeci neznamená, že se agenda zbraní automaticky přesouvá do oblasti ochrany spotřebitele.

jhora: jenže kdybychom dosáhli toho, že držení zbraní bude považováno za otázku vnitřní bezpečnosti, potom je přeci ten požadavek, abychom danou oblast měli upravenou zákonem, neplatný a nemusíme se tím trápit, ne?

K těm revizím směrnice: vidím to tak, jak píše tuton: to, že je kategorizace zbraní uvedena v příloze, přeci neznamená, že ta příloha nemusí projít schvalovacím procesem spolu s celou novou směrnicí. Ten článek 17 nevidím jako právo EK rozšířit bez dalšího schvalování seznam zakázaných zbraní, ale jako závazek směrnicí se znovu zabývat do roku 2020.



jhora
Příspěvky: 1455

Příspěvek#3277 » čtv 5. dub 2018, 14:34

Tam by se právě otvírala možnost dvojího výkladu, která by pro nás nemusela dopadnout příznivě. A v EU převládá právní formalismus, takže pokud to není formálně přesně, tak splněno nemáme. Tj. jedná se hlavně o snahu předejít tomu, že někdo v EU bude kreativní a my to budeme muset za dva roky řešit zase u Evropského soudního dvoru, kde si tu úpravu budeme muset bránit. Jak píe P.V., tak to schovali pod společný trh, takže komplikace navíc. MVČR se to snaží poskládat tak, aby to bylo neprůstřelné (my používáme na obhajobu svých argumentů i selský rozum, ale když dojde na záležitosti Evropského práva, tak nám to moc nepomůže, musíme si pojistit, že nikdo nenapadne ani věcnou, ale ani formální stránku našeho řešení problematiky.



pavelg
Příspěvky: 995

Příspěvek#3278 » čtv 5. dub 2018, 14:36

Ano, to je dobrým eurobolševickým zvykem. Pamatuji, jak softwarové patenty schvalovala komise pro rybolov.
Tady tu odzbrojovací dali do gesce regulace vnitřního trhu, protože bezpečnost je zatím i po Lisabonu ve výhradní správě každého státu. To je taky jedním z bodů žaloby, ale ESD prostě nejspíš prohlásí, že rozhodnutí jsou platná i přes zjevnou nezákonnost, jako to udělal u kvot.

Eurobolševici nedodržují ani vlastní pravidla a podvádějí. Sice je potřeba aspoň formálně projít všemi fázemi využít všech možností odporu, aby pak někdo nemohl vykládat, že se něco zanedbalo, ale je zcela zřejmé, že je to buď formalita, nebo snaha o zviditelnění skutečného stavu věci. V žalobě jsou např. body, které ať už ESD uzná nebo zamítne, měl by k nim napsat odůvodnění. Pokud bude odůvodnění psát k meritu věci, dostane se do neřešitelných rozporů v obou případech. Nezbude jim, než buď toto naplno přiznat, nebo odůvodnění napsat ve stylu majora Terazkyho "lebo som tak povedal".

Jaké si z toho kdo vezme ponaučení, je pak věc jiná....

Uživatelský avatar
P.V.
Příspěvky: 1041

Příspěvek#3279 » čtv 5. dub 2018, 14:38

Podle všeho ano, když byla schválena... Prostě úkol zněl jasně...

Uživatelský avatar
oldlamehand
Příspěvky: 398

Příspěvek#3280 » čtv 5. dub 2018, 14:49

Napadá mě jistá skoro konspirační teorie. Co když je soudní dvůr EU v pozici, kdy cítí, že žalobu ČR zamítnout nemůže, ale na pokyn EK se snaží s rozhodnutím otálet a zamítl předběžné opatření, aby státy EU donutil směrnici implementovat i přesto, že nakonec bude žaloba uznána. Třeba spolehají na to, že jak jednotlivé státy dle směrnice utáhnou šrouby, znovu je nepovolí ani potom, co bude směrnice zrušena.



pavelg
Příspěvky: 995

Příspěvek#3281 » čtv 5. dub 2018, 15:18

To je zbytečně komplikované. EDS zamítl předběžné opatření prostě proto, aby nebyla formální možnost čekat. To, zda je směrnice nezákonnná, nehraje pro EK roli (že je nezákonná samozřejmě vědí, a pokud ne, tak jim to ČR řekla) a EDS vydá takový nález, jaký po něm EK požaduje.
Vždyť to bylo přece pěkně vidět v případě imigrantských kvot.

Další krok EK/EU bude podle mě ten, že si EK převezme pod svoji výhradní správu i otázku bezpečnosti zemí. Stejně jako navrhla převzetí imigrační a sociální politiky, což jim předběžně podepsal kolaborant Sobotka. A nepochybuju o tom, že kolaborant Babiš to vyhandluje za nějaké dotace pro svoje firmy. Třeba si za to koupí továrnu na kalhotky.
A lidovci v čele s Roithovou zase natočí video, jak je dobře, že za nás moudrá Komise bude rozhodovat úplně ve všem ...
https://www.youtube.com/watch?v=qcGvfwQsElA

MV chystá po té současné implementaci krok, ve kterém chce ponechat jeden zákon jako interface vůči EU, kde se budou implementovat všechny jejich nápady a prosadit další zákon(y), které se budou týkat bezpečnosti, kde bude snaha zachovat maximum ze současné 119ky. Bude to nějak formálně propojeno s brannými spolky apod.
Myšlenka to není špatná, ale mám obavu, že eurobolševici do té doby převezmou kontrolu nad vším, nebo se o to budou aspoň vší silou snažit a pokud nebudeme mít vládu, která se tomu postaví, tak pár podpisy kolaboranta Babiše ztratí ta budoucí zákonná úprava smysl.

Můžeme maximálně doufat.... a kdyby náhodou byly volby, tak se i zamyslet.



milonk
Příspěvky: 45

Příspěvek#3282 » čtv 5. dub 2018, 19:08

Dotaz na legislativni proces. Bylo by mozne nejdrive schvalit ty zakony tykajici se sportovní činnosti, národní bezpečnosti a obrany státu a az pak ten 'interface' ? Jinak se obavam, ze skoncime s 'interface' zakonem a na zbytek se 'tak nejak nedostane'. Taky souhlasim s predrecnikem, ze je celkem pravdepodobne, ze nas Babis proda jeste drive, nez na zakony vubec dojde...



machoh
Příspěvky: 64

Příspěvek#3283 » čtv 5. dub 2018, 20:01

"Interface" musí už na podzim platiť. Ak nebude, tak môže komisia začať tlačiť cez peniaze - a potom nás Babiš naozaj obratom predá.

Tie zákony okolo musí niekto napísať, a to nie je úloha na víkend. Expertná komisia len nedávno začala pracovať a predpokladá sa tam dosť široká diskusia, aby z toho nevzniklo niečo nedomyslené, čo by nám nakoniec viac uškodilo.

A aj keby sa nejak podarilo pripraviť návrhy, rýchle pretláčanie na silu by s najväčšou pravdepodobnosťou dopadlo podobne ako ústavná novela...



jhora
Příspěvky: 1455

Příspěvek#3284 » pát 6. dub 2018, 06:57

Ty 4 zákony se mají přijímat hromadně. Samozřejmě je značné riziko, že některý z nich neprojde s těmi ostatními a bude se přepracovávat, proto je tak důležité, aby byly fakt dobře napsané a panovala na nich shoda (aby nikomu nestálo za to, dělat si v médiích jméno na tom, že v tom bude dělat zmatky).

A tím že musí být dobře připravené a dobře propojené, tak se neušetří žádný čas tím, že by se připravovaly po jednom, naopak by to zvýšilo chybovost.

Je na stole i varianta, že se mininovela nedostane do sněmovny (o zařazení na pořad schůze rozhoduje vedení sněmovny, především předseda a ten to zatím neudělal). V tom případě se pokutě nevyhneme, ale je pravda, že EK a pak ESD to bude chvíli trvat, než to celé schroupe (musí zpracovat a podat žalobu, pak musí proběhnout řízení, kde se budou provádět důkazy, pak se to musí rozhodnout, vyhlásit, atd.). Tohle je varianta pro všechny nejpohodlnější, ale jen za předpokladu, že stihneme maxinovelu dřív, než přiletí ta pokuta. Pokud to stihneme, tak to nikdo řešit nebude. Pokud by ty zákony v platnosti nebyly včas, tak nám hrozí, že to někdo zneužije proti střelecké komunitě (přečeteme si v novinách, kolik školek a dálnic se nepostavilo, protože zbraně) a přijdeme o podporu nestřelců.

Nařízení taky trvá zprocesovat dlouho, takže tam je to stejná story.

Převzetí obranných a bezpečnostních otázek pod přímou jurisdikci EU se neobávám, změna základních dokumentů vyžaduje výslovný souhlas všech členských států - a tohle nikdy neprojde nejen přes nás, ale ani Polsko nebo Maďarsko. Reálné je IMHO pouze riziko, že bude ze směrnice nařízení a že dostaneme flastr a ztratíme podporu nestřelecké veřejnosti.



pavelg
Příspěvky: 995

Příspěvek#3285 » pát 6. dub 2018, 08:28

K převzetí pod EK ... ono se snad schvalovalo v základních dokumentech právo komise vydávat závazné kvoty pro usidlování afromislámských komunit do zemí EU přes jejich nesouhlas?
A nemá náhodou komise možnost si do své kompetence "když to bude potřeba" zahrnovat i další oblasti?
Nemluvě o tom, že spousta pravomocí se dá delegovat podpisem předsedy vlády na Evropské radě. Kromě toho je vidět, že EDS není pojistka proti zvůli Komise, nýbrž součást mašinerie.

Já bych se radši nespoléhal na to, že Komise bude dodržovat dohody a EDS to bude na Komisi vynucovat.
Pracovat s tím můžeme jako s pozitivním scénářem, ale musíme být realisté a počítat i s pravděpodobnější variantou, že prostě půjdou osvědčenou cestou diktátu, represí a vydírání. Minimálně tím vyhrožují a legislativně si to chystají... sledujme např. Polsko.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti