10 mm Auto



frantisekkozisek
Příspěvky: 323

Příspěvek#1 » sob 1. čer 2013, 15:30

Dokázal byste někdo poradit jaký je nejvhodnější prach pro přebíjení ráže 10 mm Auto?

Uživatelský avatar
McFly
moderátor
Příspěvky: 1713
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek#2 » pon 3. čer 2013, 12:20

Asi bych zkusil něco trochu pomalejšího - D037.1 (no. 7) ale osobní zkušenost žádná..

Uživatelský avatar
ladaj
Příspěvky: 588
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek#3 » pon 3. čer 2013, 13:46

Přebíječů 10auto asi moc nebude a i z nich ti sotva někdo odpoví... váha a materiáln střely, požadovaný výkon (faktor)?

Já mám třeba blízký zdroj na Vectan za příznivé ceny, takže dle tabulky http://www.nobelsport.it/public/pages/E ... amento.pdf bych pro začátek volil Ba9 pro decentní laborace (A1 bude zřejmě destičkový, hůř se dávkuje).



frantisekkozisek
Příspěvky: 323

Příspěvek#4 » pon 3. čer 2013, 14:00

Já jsem v přebíjení úplnej začátečník. Střely bych chtěl přebíjet buď poplastovaný nebo FMJ nebo teflon, prostě nějakou povrchovou úpravu. Hmotnost zlatá střední cesta, takže 180 gr.
Ten D037.1 jsem někde vyčetl, že by měl bejt vhodnej právě pro tuto ráži, ale sype se ho tam kolem 10 gr. Oproti tomu BA9 mi přijde mnohem úspornější - něco kolem 5 gr. při zhruba stejných úsťových energiích.
Jaké jsou tedy hlavní rozdíly mezi těmito dvěma prachy, kromě toho, že bych v jednom případě ušetřil polovinu nákladů?



Dancek
Příspěvky: 330

Příspěvek#5 » pon 3. čer 2013, 17:37

Pro prachy Vectan bych použil spíš tuto tabulku, je v ní podstatně víc údajů http://www.lhs-germany.de/uploads/media/10_mm_Auto.pdf

Několik termínů na vysvětlení:
Pression maximum admissible – max. dovolený tlak
Pression individuelle maximum – max. individuální tlak
Pression d'épreuve – zkušební (tormentační) tlak
Chargements de reference – charakteristiky nábojů
Marque/réf. – výrobce střel
Poids – váha (střely)
Diametre – průměr (střely)
Sertissage –zaškrcení střely
Moyen – střední (zaškrcení střely)
Fort – silné (zaškrcení střely)
Coefficient balistique – balistický koeficient
Densité de section – sekční hustota
Balle coulée – litá střela
Moule – kokila
Balles blindées ou demi-blindées génériques – střely plášťované méně než do poloviny
Etui – nábojnice
Amorce – zápalka



frantisekkozisek
Příspěvky: 323

Příspěvek#6 » pon 3. čer 2013, 20:13

Dík za tabulku, určitě se bude hodit.

Uživatelský avatar
Héfaistos
Příspěvky: 772

Příspěvek#7 » čtv 17. říj 2024, 16:49

Tak to tady zkusím trochu oživit, po více jak 10 letech...

Zcela zklamán střelivem Sellier & Bellot 180 gr FMJ jsem se rozhodl, že když už jsem si koupil 1911 v 10 mm Auto,
(viz https://zbranekvalitne.cz/forum/viewtopic.php?f=17&t=1425&p=315916#p315916),
tak chci střílet i 10 mm Auto a ne nějaké 10 mm à la .40 S&W... - S&B 180 gr FMJ má totiž z pětipalcové hlavně ušmudlaných 338 m/s (666 J) viz tabulka níže. Původní specifikace 10 mm Auto je ale o dost peprnější a 180 grainová střela by měla mít alespoň 380 m/s.

Tak jsem trochu laboroval s prachy a navážkami a jako ideální mi vyšla kombinace 12 gr D073.1 a 180 gr FMJ (paradoxně střela S&B) kdy jsem se (sice trochu nad tabulkovým maximem) přece jen dostal na těch plnotučných 380 m/s a 842 J. Na plinking pak je ideální poplastované 180 Aresy podsypané 5,5 gr D032 a podzvukovými rychlostmi. S D036 jsem to vytáhl jen na 357 m/s a mám podezdření, že nějaký obdobný prach používá (v navážce 8,3 gr) i tovární Sellier & Bellot - interpolace a data z balistických programů (GRT a QL) tomu odpovídají.

Tady je tabulka mých pokusů, rychlosti jsou vždy průměr z 10 výstřelů. Pro zajímavost je tam i tovární S&B XGR a pak moje variace se střelou XGR, ale trošku popohnanou D036 (na D073 je už moc lehká). Bohužel jsem si to nemohl střelit do gelu, abych mohl porovnat jak se XGR chová v originální (361 m/s) a v mojí express (428 m/s) variantě. ;-)

10 mm reloading.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.



hajnrich
Příspěvky: 8

Příspěvek#8 » úte 5. lis 2024, 10:16

Zkouším pro 10 mm prach Vectan SP2 a střely Ares potažené plastem. Se 180 grs střelou jsem se dostal na 380 m/s s navážkou 9,4 grs. Se 170 grs střelou nějakých 395 m/s, navážka 9,7 grs. Jsou to ale pěkný šupy :) Glock 20 s hlavní KKM Match, cca o dva cm delší než originál (závit), pravoúhlý vývrt, plně podepřená a těsnější komora. Střely FMJ a poměděné LOS 180 grs z toho létají o něco pomaleji.



Jarda.Jezek
Příspěvky: 1124

Příspěvek#9 » úte 5. lis 2024, 11:21

To je vlastnost poplastů, mají výrazně menší průtlačný odpor než střely s tvrdým povrchem. Tedy, za jinak stejných okolností.



Grimpo
Příspěvky: 324

Příspěvek#10 » úte 5. lis 2024, 13:54

SP2 do 10 Auto myslím OK, ale pod poplastované nebo poměděnky si říkám, kolik se toho nespálí. Dal bych asi rychlejší. A SP2 šetřil pod echt FMJ. Ovšem, je jen můj názor, třeba ti to funguje dobře.



frantisekkozisek
Příspěvky: 323

Příspěvek#11 » úte 5. lis 2024, 17:41

Ještě tam máš rezervu, když jsem 10 auto přebíjel, dával jsem pod SB 180 FMJ 10,4 grainu SP2.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti