Vzorová zkouška odborné způsobilosti žadatele o vydání zbrojního průkazu

Na této stránce najdete vzorový test teoretických znalostí ke zkoušce odborné způsobilosti.
Snažili jsme se jej co nejvíce přiblížit reálnému papírovému testu tak, jak vás čeká u zkoušky.

Platná od 30. ledna 2021

VYHODNOCENÍ
zkoušky odborné způsobilosti žadatele
o vydání zbrojního průkazu
Teoretická část zkoušky:
1 a b c
2 a b c
3 a b c
4 a b c
5 a b c
6 a b c
7 a b c
8 a b c
9 a b c
10 a b c
11 a b c
12 a b c
13 a b c
14 a b c
15 a b c
16 a b c
17 a b c
18 a b c
19 a b c
20 a b c
21 a b c
22 a b c
23 a b c
24 a b c
25 a b c
26 a b c
27 a b c
28 a b c
29 a b c
30 a b c

Hodnocení:     prospěl - neprospěl

Odejít od zkoušky
1. V pochybnostech o zařazení typu zbraně nebo střeliva do kategorie podle zákona o zbraních rozhoduje
a) příslušný útvar policie,
b) Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva,
c) Ministerstvo vnitra.
2. Zaměřovače zbraní konstruované na principu noktovizorů jsou
a) podle zákona o zbraních zařazeny mezi zbraně kategorie C,
b) doplňky zbraní, jejichž nabývání do vlastnictví, držení a nošení zákon o zbraních neupravuje,
c) podle zákona o zbraních zařazeny mezi zbraně kategorie C-I.
3. Samočinné zbraně, u nichž došlo k úpravě na samonabíjecí palné zbraně, jsou podle zákona o zbraních zbraněmi
a) znehodnocenými,
b) kategorie A-I,
c) kategorie A. Úpravou se nemění kategorie zbraně a zbraň zůstává ve své původní kategorii.
4. Krátké jednoranové nebo víceranové zbraně pro střelivo se středovým zápalem jsou podle zákona o zbraních zbraně zařazené mezi
a) zbraně kategorie B,
b) zbraně kategorie C,
c) zbraně kategorie D.
5. Jednoranové nebo víceranové zbraně pro střelivo s okrajovým zápalem, jejichž celková délka je menší než 280 mm, jsou podle zákona o zbraních zbraně zařazené mezi
a) zbraně kategorie C,
b) zbraně kategorie B,
c) zbraně kategorie D.
6. Zbraně zařazené do kategorie A, A-I, B nebo C, které byly znehodnoceny v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie, jsou podle zákona o zbraních zbraně
a) kategorie odpovídající původní kategorii zbraně před jejím znehodnocením,
b) kategorie C-I,
c) kategorie D.
7. Podle zákona o zbraních jsou zbraněmi kategorie C-I mimo jiné
a) expanzní zbraně, které splňují požadavky na dovolené výrobní provedení stanovené prováděcím právním předpisem,
b) expanzní přístroje, s výjimkou přenosných upevňovacích zařízení a jiných rázových strojů určených výhradně pro průmyslové nebo technické účely,
c) expanzní zbraně, které nesplňují požadavky na dovolené výrobní provedení stanovené prováděcím právním předpisem.
8. Zbraně, na kterých byly řezem provedeny takové úpravy, které odkrývají alespoň částečně vnitřní konstrukci zbraně, jsou podle zákona o zbraních zbraně zařazené mezi
a) zbraně kategorie A,
b) zbraně kategorie D,
c) zbraně kategorie B.
9. Výjimku na zbraň kategorie A-I vydá žadateli, který je držitelem zbrojního průkazu příslušné skupiny, ze stanovených důvodů
a) Ministerstvo vnitra,
b) příslušný útvar policie,
c) útvar policie na mezinárodním hraničním přechodu.
10. Posudek o zdravotní způsobilosti, který se přikládá dle § 21a zákona o zbraních k přihlášce ke zkoušce odborné způsobilosti žadatele o vydání zbrojního průkazu, nesmí být starší než
a) 1 měsíc,
b) 3 měsíce,
c) 6 měsíců.
11. Pokud zbrojní průkaz obsahuje neoprávněně provedené změny, podle zákona o zbraních
a) příslušný útvar policie rozhoduje o zániku jeho platnosti,
b) příslušný útvar policie pozastaví jeho platnost,
c) příslušný útvar policie rozhoduje o jeho propadnutí.
12. Odvolání proti rozhodnutí o odnětí zbrojního průkazu podle zákona o zbraních
a) nemá odkladný účinek a držitel zbrojního průkazu je povinen zbrojní průkaz, průkaz zbraně, zbraně a střelivo neprodleně odevzdat příslušnému útvaru policie,
b) má odkladný účinek a držitel zbrojního průkazu není povinen zbrojní průkaz odevzdat příslušnému útvaru policie, je však povinen neprodleně odevzdat zbraně,
c) má odkladný účinek a držitel zbrojního průkazu není povinen zbrojní průkaz, průkaz zbraně, zbraň a střelivo neprodleně odevzdat příslušnému útvaru policie.
13. Strážník obecní policie podle zákona o zbraních
a) je oprávněn nosit zbraň viditelně při plnění úkolů obecní policie,
b) nesmí zbraň nosit viditelně,
c) může zbraň nosit viditelně, i když neplní své pracovní úkoly.
14. Podle zákona o zbraních musí být zaregistrována každá zbraň kategorie
a) A, A-I, B nebo C; tato povinnost se nevztahuje na zakázané střelivo,
b) B, C nebo C-I; tato povinnost se nevztahuje na zakázané střelivo,
c) A, A-I, B, C, C-I nebo D; tato povinnost se vztahuje i na zakázané střelivo.
15. Podle zákona o zbraních rozhodnout o zajištění zbraně kategorie A, A-I, B, C, C-I nebo D, střeliva, černého loveckého prachu, bezdýmného prachu, zápalek, zbrojního průkazu, zbrojní licence, průkazu zbraně, zbrojního průvodního listu pro trvalý vývoz, trvalý dovoz nebo tranzit zbraní nebo střeliva, povolení k vývozu podle zákona o kontrole obchodu s výrobky, jejichž držení se v České republice omezuje z bezpečnostních důvodů, evropského zbrojního pasu, povolení k přepravě nebo hlášení přepravy zbraní a střeliva podle § 50 nebo 50a zákona o zbraních může mimo jiné
a) příslušný útvar obecní policie, jestliže proti držiteli zbrojního průkazu nebo zbrojního průvodního listu bylo zahájeno správní řízení,
b) příslušný útvar policie, a to v případě věcí, které byly zadrženy, a v dané věci má být vedeno řízení podle zákona o zbraních nebo podle zvláštního zákona,
c) Policejní prezidium České republiky, jestliže proti držiteli zbrojního průkazu nebo zbrojního průvodního listu bylo zahájeno exekuční řízení.
16. Podle zákona o zbraních nošené nebo přepravované držené zbraně kategorie A, A-I, B anebo C nebo střelivo do nich, musí být pod neustálou kontrolou
a) držitele muničního průkazu, zbrojní nebo muniční licence anebo zbrojního průvodního listu pro trvalý vývoz zbraní nebo střeliva, který přepravu realizuje,
b) držitele zbrojního průkazu nebo držitele zbrojního průvodního listu pro trvalý vývoz, dovoz nebo tranzit zbraní nebo střeliva, který přepravu realizuje,
c) držitele muniční licence nebo evropského zbrojního pasu, který přepravu realizuje.
17. Příslušný útvar policie je podle zákona o zbraních oprávněn u držitelů zbrojních průkazů provést kontrolu zabezpečení zbraní
a) kategorie A; při této kontrole je oprávněn vstupovat do jejich obydlí,
b) kategorie B; při této kontrole je oprávněn vstupovat do jejich obydlí,
c) kategorie B; při této kontrole není oprávněn vstupovat do jejich obydlí.
18. Fyzická nebo právnická osoba, která nabyla zbraň kategorie A, A-I, B nebo C nebo střelivo do této zbraně do vlastnictví děděním a není držitelem příslušných oprávnění k jejich držení, je podle zákona o zbraních oprávněna do
a) 4 měsíců ode dne, kdy rozhodnutí soudu o dědictví nabylo právní moci, požádat o vydání zbrojního průkazu, zbrojní licence, popřípadě o udělení výjimky, vydání povolení nebo zbrojního průvodního listu,
b) 2 měsíců ode dne, kdy rozhodnutí soudu o dědictví nabylo právní moci, požádat o vydání zbrojního průkazu, zbrojní licence, popřípadě o udělení výjimky, vydání povolení nebo zbrojního průvodního listu,
c) 10 měsíců ode dne, kdy rozhodnutí soudu o dědictví nabylo právní moci, požádat o vydání zbrojního průkazu, zbrojní licence, popřípadě o udělení výjimky, vydání povolení nebo zbrojního průvodního listu.
19. Fyzická osoba starší 18 let, jejíž svéprávnost nebyla omezena, je podle zákona o zbraních oprávněna nabývat do vlastnictví, přechovávat a nosit
a) nejvýše celkem 5 kg černého loveckého prachu a bezdýmného prachu a 5 000 zápalek. Zákon upravující nakládání s výbušninami se na nakládání s černým loveckým prachem, bezdýmným prachem a zápalkami nejvýše v množství uvedeném v předchozí větě nepoužije, pokud tak nerozhodne příslušný útvar policie po dohodě s Českým báňským úřadem,
b) nejvýše celkem 3 kg černého loveckého prachu a bezdýmného prachu a 10 000 zápalek. Zákon upravující nakládání s výbušninami se na nakládání s černým loveckým prachem, bezdýmným prachem a zápalkami nejvýše v množství uvedeném v předchozí větě nepoužije,
c) nejvýše celkem 1 kg černého loveckého prachu a bezdýmného prachu a 1 000 zápalek. Zákon upravující nakládání s výbušninami se na nakládání s černým loveckým prachem, bezdýmným prachem a zápalkami nejvýše v množství uvedeném v předchozí větě použije.
20. Kontrolovat v místě uložení fyzický a evidenční stav zbraně kategorie A, munice nebo zakázané munice, na které se vztahuje mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu, je oprávněno
a) Ministerstvo obrany,
b) Ministerstvo průmyslu a obchodu,
c) Ministerstvo vnitra.
21. Fyzická osoba, která nosí na veřejných shromážděních, slavnostech, sportovních podnicích nebo lidových zábavách zbraň v rozporu s § 60 zákona o zbraních, se podle zákona o zbraních dopustí
a) přestupku,
b) jiného správního deliktu,
c) provinění sankčně postižitelného pouze tehdy, pokud tak stanoví obecně závazná vyhláška obce, na jejímž katastrálním území k tomuto nošení zbraně došlo.
22. Podle nařízení vlády č. 315/2011 Sb. zkušební komisař vyhlašuje výsledek teoretické části zkoušky odborné způsobilosti žadatele o vydání zbrojního průkazu
a) pro všechny žadatele současně a veřejně pouze tehdy, pokud tak rozhodne přítomný příslušník policie,
b) neveřejně, kdy s výsledkem postupně seznámí každého žadatele zvlášť. Pořadí vyhlašovaných výsledků jednotlivých žadatelů volí dle abecedního seznamu žadatelů,
c) pro všechny žadatele současně a veřejně.
23. Porovnejte vyobrazené vzorky a vyberte náboj do brokovnice s jednotnou střelou. Jedná se o náboj nacházející se
a) vlevo na začátku řady,
b) uprostřed řady,
c) vpravo na konci řady.
24. Podle České technické normy se druhy střelných zbraní z hlediska charakteru střelby dělí na
a) jednoranové, opakovací, víceranové, automatické,
b) jednokomorové, vícekomorové a samonabíjecí,
c) jednohlavňové, vícehlavňové a automatické.
25. Spoušťový mechanismus palné zbraně slouží
a) k zamíření zbraně na cíl,
b) k ovládání bicího mechanismu,
c) k vytažení nábojnice z nábojové komory.
26. Ranivý účinek je
a) ničivý účinek střel na živé cíle, jehož výsledkem je vznik střelných poranění,
b) ničivý účinek střel na pevné cíle, jehož výsledkem je zničení cíle,
c) rozdíl mezi dopadovou a zbytkovou energií střely.
27. Za jednu ze zásad bezpečného zacházení se zbraní a střelivem lze považovat následující tezi:
a) Než zbraň odložíme nebo uložíme, vždy je nutné se přesvědčit, že není nabitá a případně provést její vybití,
b) Zbraň lze odložit nabitou pouze v případě, že tak učiníme v místnosti, ve které je alespoň ještě jeden jiný držitel zbrojního průkazu,
c) Při každém odložení zbraně je nutné provést její úplné vybití, a to včetně vyjmutí nábojů ze všech zásobníků a provedení částečného rozebrání zbraně tak, aby nebylo možné zbraň rychle znovu nabít.
28. Při střelném poranění hrudníku, kdy je poraněný při vědomí, přiložíme na ránu
a) poloprodyšný obvaz, poraněného uložíme do polohy v polosedě, sledujeme jeho stav,
b) neprodyšný obvaz, poraněného uložíme na záda,
c) neprodyšný obvaz, poraněného uložíme do polohy na bok poraněnou stranou nahoru.
29. Podezření na poranění míchy vyvolává
a) bezvědomí, pacient reaguje jen na bolestivé podněty,
b) ztráta hybnosti a citlivosti končetin,
c) škubavé křeče dolních končetin.
30. Autotransfúzní poloha se provádí
a) uložením pacienta do polohy na zádech se zvednutými dolními končetinami,
b) uložením pacienta do polohy na břiše,
c) uložením pacienta do polosedu s podloženou hlavou.